Wednesday, September 30, 2020

Pali Learing classes Oct. 2020

 धम्म बंधुओं,  'आओ पालि सीखें' वाट्स-एप ग्रुप के द्वारा आपको घर बैठे, आपके समय/सुविधानुसार पालि भाषा सीखाने का प्रयास किया जाता है।

प्रत्येक दिन करीब 9.00 बजे वाट्सएप ग्रुप पर पढाया जाने वाला पाठ/अभ्यास  पोस्ट किया जाता है और 16.00 से 16.40 तक नए अभ्यर्थियों की तथा 16.40 से 17.30 के मध्य सीनियर अभ्यर्थियों की आन-लाइन क्लास ली जाती है। इच्छुक  उपासक/उपासिका इस ग्रुप में शामिल होकर नि:शुल्क पालि भाषा सीख सकते हैं। 

रक्खको येव सामी 
एकं समये सिद्धत्थ कुमारो 
आमगन्ध उपवने विचरन्तो आसी. 
उपवने नाना पकारा भमर गणा च, 
सकुणा विकूजन्ता अविचरिन्सु.  
पकतिया दित्त अब्भुत्तं आसी. 
सिद्धत्थ कुमारो एकं अम्ब रुक्खस्स हेठा 
गंत्वा अनिसीदि
तदानि येव कोचि वाण विद्धो हंसो 
आकासस्मा तस्स समीपे अपति. 
वाण विद्धं हंस दिस्वा तस्स हदये उपज्जि.  
सो हंस सरीरस्मा स्व हत्थेन विद्धं वाणं निक्कासि. 
अपि च हरित पण्णाणं लेपं कत्वा 
तस्स पीळा अहरि. 
तेन कालेन येव
सिद्धत्थस्स पितुच्छा-पुत्तो देवदत्तो 
तत्थ आगच्छि. 
सिद्धत्थ हत्थे वाण-विद्धो हंस दिस्वा
सो तस्स अकथयि- "अयं मम हंसो ! मे देहि !"
सिद्धत्थो विनय भावेन तं अकथयि-
अयं हंसो वाण-विद्धो पीळितो अत्थि.
अहं तस्स उपचारं कत्वा 
तस्स पीळा अहरि.
अहं तस्स रक्खको.
अहं अस्स सामी.

एवं येव तेसु विवादो वड्डितो
नगर आगन्त्वा ते दुवे रञ्ञो समीपं आगच्छिंसु.
राजा द्वीही वचनं सुणित्वा अकथयि-
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02. 10. 2020

सिद्धत्थो

सिद्धत्थ पितु कति भातरो च द्धे भगिनियो आसुं?

सिद्धत्थ पितुस्स चत्तारो भातरो च द्धे भगिनियो आसुं.

देवदत्तो को आसी ?

देवदत्तो सिद्धत्थस्स पितुच्छा-पुत्तो आसी।

देवदत्तो सिद्धत्थस्स भाता आसि.

सिद्धत्थ पितुस्स चत्तारो भातरानं नाम किं किं आसुं ?

सिद्धत्थ पितुस्स चत्तारो भातरानं नाम धोतोदन,सुक्लोदन,साक्योदन, अमितोदन आसुं.

सिद्धत्थ पितुस्स कति भगिनियो आसुं ?

सिद्धत्थ पितुस्स द्धे भगिनियो आसुं.

सिध्दत्थ पितुस्स भगिनियो नाम किं किं आसुं

सिध्दत्थ पितुस्स भगिनियो नाम अमिता च पमिता आसुं

सिद्धत्थ पितुच्छानं नाम अमिता च पमिता आसुं ।

तासं नाम अमिता, पमिता आसुं.

सिह-हनु विवाहो कस्मा जातं ?

सिंह-हनु विवाहो कच्चाना सह जातं।

सिद्धत्थस्स पितामहो नाम किं आसि ?

सिद्धत्थस्स पितामहो नाम सिंह-हनु आसि.

सिंह-हनु पितुस्स नाम किं आसि ?

सिहहनु पितुस्स नाम जयसेन आसि।

परिवारस्स गोत्र किं आसि ?

परिवारस्स गोत्र 'आदित्य' आसि

गोत्र अत्थं कुल-गुरु नाम।

'गोतमं' कुल-गुरु नाम आसि।

सिद्धत्थ गोतम अत्थं 'गोतमं' तस्स गोत्र आसि ।

जयसेन कुल-गुरु नाम 'आदित्य' पन, सिद्धत्थस्स कुल गुरु नाम 'गोतम' आसी.

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03. 10. 2020

सिद्धत्थस्स मातु नाम किं आसि?

सिद्धत्थस्स मातुया नाम महामाया आसि.

महामायाय पितुस्स नाम किं आसि ?

महामायाय‌ पितुस्स नाम अञ्जनो आसि।

सिद्धत्थस्स मातु महामाया कति भगिनियो आसुं ?

सिद्धत्थस्स मातु महामाया द्वे भगिनियो आसुं।

तासं नाम किं किं  आसुं?

तासं नाम महामाया च महापजापति गोतमी आसुं।

तासु जेट्ठा का आसि?

तासु जेट्ठा महापजापति गोतमी आसि।

कतिपय गंथानुसारेन, महामाया जेट्ठा आसी

तासु सिद्धत्थस्स जनका का आसि?

तासु सिद्धत्थस्स जनका महामाया आसि।

मायामाया कति दिनानं अच्चयेन कालंकता ?

महामाया सत्त दिनानं अच्चयेन कालंकता।

जनका महामाया कालकतं सिद्धत्थं केन पालि ?

जनका महामाया कालकतं सिध्दत्थं महापजापति गोतमी पालि.

सिद्धत्थो कदा जातो ?

ईसा पुब्बे पञ्चसत्तं तिसट्ठितमे वस्से वेसाख पुण्णमिं सिद्धत्थो जातो।

सिध्दत्थो 563 ई.पू. वेसाख पुण्णमीयं दिवसे जातो.

नन्दो कस्स नाम आसी ?.

नन्दो महापजापति गोतमिया पुतस्स नाम आसि।

आनन्दो कस्स पुत्तो आसी ?

आनन्दो सिद्धत्थस्स चुळपिता अमितोदनस्स पुत्तो आसि।

आनन्दस्स पितुस्स नाम अमितोदनो आसि।

आयुना सिद्धत्थो जेट्ठो वा आनन्दो ?

आयुना सिद्धत्थो जेट्ठो आसि।

महानामो च अनिरुद्धो कस्स पुत्ता आसुं ?

महानामो च अनिरूध्दो सुक्लोदनस्स पुत्ता आसुं।

देवदत्तो को आसि ?

देवदत्तो सिद्धत्थस्स अमिता पितुच्छाय पुत्तो आसि.

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04. 10. 2020

सिद्धत्थो कुत्थ जातो ?

सिद्धत्थ लुम्बिनीवने जातो.

लुम्बिनीवने कुत्थ अत्थि ?

लुम्बिनी वनं कपिलवत्थु तो देवदह रज्ज-मग्गे आसी.

नु असोको सिद्धत्थस्स जात ठानं आगच्छि?

आम, असोको सिद्धत्थस्स जात ठानं आगच्छि।

भगवतो बुद्धस्स जीवनं सम्बद्धानि चत्तारि महत्त पुणानि ठानानि सन्ति.

तानि कानि कानि ठानानि सन्ति ?

भगवतो बुद्धस्स जीवनेन सम्बद्धानि चत्तारि महत्त पुणानि ठानानि सन्ति.

ते जातिठानं लुम्बिनीवनं, सम्बोधि लाभ ठानं बोधगया

धम्मचक्क पवत्तन ठानं सारनाथ एवं महापरिनिब्बान ठानं कुसिनारा.

एतारि चत्तारि ठानानि 'महातित्थानि' वुच्चन्ति.

इतो अपि, चत्तारि ठनानि बुद्ध सम्बद्धानि सन्ति.

तानि 1. सावत्थी 2. संकिसा 3. नालन्दा सहितं राजगीरं 4.  वेसाली सन्ति.

इमानि सब्बानि ठनानि मिलित्वा अट्ठ-महातित्थानि वुच्चन्ति.

एतेसं अट्ठ महातित्थानं दस्सनं अवस्सं करणीयं.

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06. 10. 2020

देवदत्तस्स पितुनो किं नाम आसी 

देवदत्तस्स पितुनो नाम सुप्बुद्धो आसी.

सुप्बुद्धो को आसि ?

सुप्बुद्धो देवदह नगरस्स अंजनो नाम रञ्ञो आसि.

रञ्ञो अंजनस्स कति पुत्ता च पुत्तियो आसुं.

रञ्ञो अंजनस्स द्वे पुत्ता च द्वे पुत्तियो आसुं.

तेसं नाम किं किं आसुं ?

सुप्बुद्धो च दण्डपाणी पुत्तानं एवं महामाया च पजापति पुत्तीनं नाम आसुं.

सिद्धत्थस्स विवाहो केन सह जातो?
सिद्धत्थस्स विवाहो दण्डपाणी पुत्तिया यसोधरा सह जातो?
किमपि गंथे सिद्धत्थस्स भरिया नाम गोपा क्वचि भद्दाकच्चाना आसुं.

ईसा पुब्बे उत्तर भारते, न कंचि पभुत्त-संपन्नं एकं रञ्ञं आसी.
देसो अनेकानि खुद्दक-महत्तानि रञ्ञानि विभाजितानि आसी.
रञ्ञानि एकस्स रञ्ञाधिन अहेंसु, तानि संख्या सोळस आसुं.- 
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07 .10.2020

भगवतो बुध्दस्स जीवनेन सम्बध्दानि चत्तारि महत्त पुण्णानि ठानानि सन्ति.

ते जातिठानं लुम्बिनीवनंसम्बोधि लाभ ठानं उरुवेला वनं बोधगया

धम्मचक्क पवत्तन ठानं इसिपत्तन मिगदाय सारनाथ

एवं महापरिनिब्बान ठानं मल्लानं सालवनं कुसिनारा। 

एतारि चत्तारि ठानानि महातित्थानि अपि वुच्चन्ति।

इतो'पि अनेकानि बुद्ध तित्थानि भारत भुमियं सुसोभन्ति.

भवं/भोती कानि कानि तित्थानं दस्सन अकरि ?

अहं बोध्दगया, सारनाथ,राजगीर लुम्बिनि, इच्चादि बुध्द तित्थानं दस्सनं अकरिं।

भगवा कुत्थ सम्बोधि लभि ? 

भगवा बोधगया सम्बोधि लभि।

भगवा बोधगयाय उरुवेला वने सम्बोधि लभि।

भगवा कुत्थ परिनिब्बायि ?

भगवा कुसिनाराय मल्लानं साल वने परिनिब्बायि ।

भगवा कुत्थ धम्मचक्कं पवत्तयि ?

भगवा सारनाथस्स इसिपत्तन मिगदाय वने धम्मचक्कं पवत्तयि ?

इतो'पि चत्तारि ठानानि बुद्ध सम्बद्धानि सन्ति.

तानि 1. सावत्थी,  2 . संकिसा, 3.  नालन्दासहितं‌ राजगीरं 4.  वेसाली।

ते जातिठानं लुम्बिनीवनंसम्बोधि लाभ ठानं बोधगया सन्ति।

सावत्थी कथं बुद्ध तित्थं अत्थि ?

सावत्थी कोसल जनपदस्स राजधानी आसि.

पसेनदि कोसल देसस्स राजा. मल्लिका तस्स राज महेसी

अनाथपिण्डकस्स जेतवनाराम सावत्थी नगरे आसी.

मिगारमाताय निम्मितं पुब्बाराम अपि सावत्थी नगरे आसी.

इध भगवा पञ्चचत्तालिस वस्सेसु पञ्चवीसति वस्से विहरि.


कोसल जनपदस्स राजधानी सिरपुरं 

कोसल जनपदस्स द्वे राजधानी अहेंसु. 

उत्तर जनपदस्स राजधानी सावत्थी एवं 

दक्षिण कोसल जनपदस्स राजधानी सिरपुर अहोसि.

बुद्ध कालतो छत्तीसगढ़ पदेस्स सिरपुर नगरं वाणिज्ज केंद्दं अत्थि.

भवं/भोती सिरपुर कदा गच्छि वा ?

को को सिरपुरस्स बुद्ध विहारानि दस्सनं अकरि ?

अहं सिरपुर गच्छिं ।

अहं सिरपुरस्स बुद्ध विहारानि दस्सनं न अकरिं।

सिरपुर बुद्धतित्थ ठाने किं किं दस्सनियं ?

अहं परिवारसह सिरपुरस्स बुद्ध विहारानि दस्सनं अकरिं।

सिरपुर बुद्ध पुरातात्तिक ठाने कतीनं बुद्ध विहारानं अवसेसानि सन्ति ?

सिरपुर बुद्ध पुरातात्तिक ठाने लक्खमण मंदिर

स्वास्तिक विहार इच्चादि बहुनि बुद्धविहारस्स अवसेसानि सन्ति।

अहं सिरपुर तित्थाने अनेकानि बुद्धविहारानि अद्दसं.

बुद्ध तित्थानि भवन्तानं जीवने एकं बारं अवस्सं गमनीयं.

अम्हे सब्बे बुद्ध तीत्थानं दस्सनं अवस्सं करणीयं.

बुद्ध तित्थानं न केवलं गमनीयं अपितु तेसं महत्ता जाननीयं.

अञ्ञ मतालम्बी अत्तनो अत्तनो तित्थानं दस्सनं करोन्ति.

अम्हे पि अत्तनो बुध्द तीत्थानं दस्सनं अवस्सं करणीयं.

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07. 10. 2020
निश्चय वाचक सर्वनामः इम(यह) पयोगा
पुल्लिंगे-    
एकवचन अनेकवचन   
पठमा- अयं इमे
द्वितिया- इमं इमे
ततिया- इमिना,अनेन इमेहि,इमेभि, ऐहि,ऐभि
चतुत्थी- इमस्स,अस्स इमेसं,इमंसानं, एसं,एसानं
पंचमी- इमस्मा,इमम्हा,अस्मा इमेहि,इमेभि, ऐहि,ऐभि
छट्ठी- इमस्स,अस्स इमेसं,इमंसानं, एसं,एसानं
सत्तमी- इमस्मिं,इमम्हि,अस्मिं इमेसु,ऐसु

इत्थीलिंग-
एकवचन                  अनेकवचन

पठमा- अयं         इमा, इमायो
द्वितिया- इमं         इमा, इमायो
ततिया- इमाय                 इमाहि,इमाभि
चतुत्थी- इमिस्सा,अस्सा,इमाय,अस्साय इमासं,इमासानं
पंचमी- इमाय इमाहि,इमाभि
छट्ठी- इमिस्सा,अस्सा,इमाय,अस्साय इमासं,इमासानं 
सत्तमी- इमिस्सं,इमायं,अस्सं इमेसु,ऐसु

नपुंसकलिंग- 
एकवचन अनंकवचन
पठमा- इदं, इमं इमे, इमानि
द्वितीया- इदं, इमं इमे, इमानि 
-सेस पुल्लिंग के समान 

वाक्यानि पयोगा-
1.
किं इदं?
कस्स इमानि?
इमिना ते किं पयोजनं?
को नाम अयं पुरिसो?
अयं मे मातुलानी होति।
इदं मया कत्तब्बं।
अयं सेतो अस्सो खिप्पं न धावति।
इमेहि पुप्फेहि बुद्धं पूजेथ।
मयं इमस्मिं आरामे महन्तानि रुक्खानि पस्साम।
इमेहि खुद्दकानि फलानि मयं न किणाम।
इमस्स गिलानस्स उण्हं उदकं दातब्बं।
इसस्मिं पोत्थके सोलसमो परिच्छेदो होन्ति।
अयं नावा अयसा कता।
अनेन दारकेन फलं चोरितं।
इमं कासायं गहेत्वा पब्बाजेथ मं भन्ते।
इमस्मिं विहारे बुद्धरूपं अतीव सुन्दरं।
इमिस्सा गाथाय को अत्थो?
इमाय सालाय तुम्हे वसथ।
2. 
इमाय धम्मानु धम्म पटिपत्तिया, बुद्धं पूजेमि।
इमाय धम्मानु धम्म पटिपत्तिया, धम्मं पूजेमि।
इमाय धम्मानु धम्म पटिपत्तिया, संघं पूजेमि।।
अद्धा इमाय पटिपत्तिया, जातिजरा व्याधि मरणम्हा परिमु×िचस्सामि।
इमिना पुञ्ञं कम्मेन, मा मे बाल-समागमो।
इमाय बुद्ध पूजाय, कताय सुद्ध चेतसा।
इमाय धम्म पूजाय, कताय सुद्ध चेतसा।
इमाय संघ पूजाय, कताय सुद्ध चेतसा।
इमस्मिं विहारे, इमस्मिं गोचर गामे, इमस्मिं नगरे 
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09. 10. 2020
अनुज्ञा परस्पद

आदेसात्मक/इच्छात्मक भाववाचक वाक्यानि
एकवचन अनेकवचन
उत्तम पुरिस पचामि (मैं पकाऊं)।  पचाम (हम पकाएं)।
मज्झिम पुरिस पच, पचाहि (तुम पकाओ)।  पचथ (तुम लोग पकाओ)।
पठम पुरिस पचतु (वह पकाए)। पचन्तु (वे पकाएं)।
..........................

आदेस-
इध आगच्छ।
त्वं धरस्मा निक्खमाहि। तुम घर से दूर जाओ।
तुम्हे इध तिट्ठथ। तुम यहां खड़े होओ।

इच्छा- 
अहं बुद्धो भवामि। मैं बुद्ध बन जाउ।।
बुद्धो धम्मं देसेतु। बुद्ध धम्म का उपदेस करें।

वाक्यानि पयोगा-
1.
यानं मन्दं चालेतु।
आसन्दं इध आनेतु।
मम आसयं सुणोतु।
द्वारं उग्घाटेसु।
विजनं चालेतु।
अजयं इदं सूचेतु।
अज्ज चलचित्तं पस्साम।
अवगच्छन्तु ?
आम, अवगच्छाम।
यमहं(एवं-अहं) वदामि तं वदेहि/वदेथ।
अज्ज अहं अवकास सिकरोमि।
मया इमे सत्ता निम्मिता। 
धम्म को आवस्सको?

2.
भवं, पीठेसु निसिदतु। 
भवं, तव लेखनि ददातु।
धेनु तिणं खादतु।
आवुसो, अटविया दारुं आहरित्वा अग्गिं करोहि।
गहपतयो, भिक्खूसु मा कुज्झथ।
भिक्खवे, अहं धम्मं देसेस्ससामि, साधुकं सुनाथ।
याव‘हं गच्छामि, ताव इध तिट्ठथ।
भिक्खू पञ्हं साधुकं बुज्झन्तु।
सिस्सा, सदा कतञ्ञू होथ।
‘‘धम्मं पिबथ, भिक्खवो।’’
मय्हं चक्खूहि पापं न पस्सामि, भन्ते।
धेनुया खीरं गहेत्वा मधुना सद्धिं पिबाम।
आवुसो, भिक्खूनु पुरतो मा तिट्ठथ।
भन्ते, भिक्खुम्हा मयं पञ्हं पुच्छाम।
नरा च नारियो च भिक्खूहि धम्मं साधुकं सुत्वा 
पुञ्ञं कत्वा सुगतिसु उप्पज्जन्तु।
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10. 10. 2020
अनुज्ञा परस्पद

आदेसात्मक/इच्छात्मक भाववाचक वाक्यानि
एकवचन अनेकवचन
उत्तम पुरिस पचामि (मैं पकाऊं)।  पचाम (हम पकाएं)।
मज्झिम पुरिस पच, पचाहि (तुम पकाओ)।  पचथ (तुम लोग पकाओ)।
पठम पुरिस पचतु  (वह पकाए)।  पचन्तु (वे पकाएं)।

4. निषेधात्मक निपात  ‘मा’ का प्रयोग-
‘मा’ का बहुधा प्रयोग अनुञ्ञा परस्सपद के मज्झिम पुरिस में होता है-
1.
मा गच्छ।
मा अगमासि।
मा अट्ठासि।
मा भुञ्जि।

2.
मा सद्दं अकथ.
शोर मत कर.
मा वोच फरुस कञ्चि.
कभी कठोर वचन न बोलो.
मा तथागतं विहेसि. विहेसेति/विहेठेति- कष्ट देता है.
तथागत को कष्ट मत दो.
वच्छको ! आतापे मा गच्छाहि
वत्स ! धूप में मत जा.
दारकस्स कुत्थचि गन्तुं मा देथ. 
बेटे को कहीं भी जाने मत दो.
अनुपाहनेन बिना मा चलथ।
बिना चप्पल/जूते के मत चलो.
विलम्बेन मा सयथ. 
देर से मत सोओ.

3.
मा पमादं अनुयुज्जेथ.
प्रमाद में मत रहो.
झाय भिक्खु मा च पमादो.
ध्यान कर भिक्खु, प्रमाद न कर. 
मा ते कामगुणे भमस्सु चित्तं.
कामचार की ओर चित्त न जाए.
मा कन्डि दुक्खं.
दुःख से मत रोओ.

4.
मा'हेव राजा कालं अकासि.
रजा न मरे.
मा'हेवखो कुमारो रज्जं कारेसि.
कुमार को राज न करने दो.
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10.10. 2020
निवेदनं-
सुप्पभातं
पालि मित्तानं, जय भीम
अज्ज रविवारो
अक्टू. मासस्स अज्ज एकादस दिनांको
द्वे दिवसा तदन्तरणं 14 अक्टू. धम्मचक्क पवत्तन दिवसो.
अस्मिं दिवसे, नागपुर दिक्खा भूमियं
बाबासाहब अम्बेडकरो भारत भूमियं
पुनं धम्मचक्क पवत्तयि.
सम्पूण्णं विस्से, 14 अक्टू.
जना सरन्ति, मानेन्ति.
14 अक्टू. अम्हाकं महत्तो उस्सवो
तस्स हेतु, अम्हे
अज्जतो घरं सुद्धं विमलं करणीयं
दीपमालाय आवस्सकं साज-सज्जा करणीयं
विविध पकवान मिट्ठानं पाचनीयं
अयं अम्हाकं 'दीपावली'
तस्स हेतु अयं
मम सादरं विनयं.
भवतु सब्ब मंगलं.
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12. 10. 2020
पालि अधिट्ठानं
परसुवे 14 अक्टू. दिनंके
धम्मचक्क पवत्तन दिवसो
अयं महत्तपुण्णं उस्सवो 
अयं दीपावली
दीपावली अत्थं दीपमाला
दीपमाला पकासं
घरस्स पकासं
अन्ते-बाहरि पकासं
मन-अन्तरि पकासं.
पकासं अत्थं किं ?
पकासं अत्थं तमं नासं.
तमं अत्थं कि ?
तमं अत्थं अञ्ञाणं.
अञ्ञाणस्स नासं.
अविज्झाय नासं.
को नासेति अञ्ञाणं ?
को दीपको ?
बाबासाहब अम्बेडकरो नासेति अञ्ञाणं.
सो दीपको.
को बाबासाहब अम्बेडकरो ?
सो तारको.
सो उद्धारको. 
सो मग्ग-दाता.
सो पथ-पदस्सको.
सो बंधनं-त्राता.
सो दुक्ख-हरता.
सो चक्खु-दाता.

सो देसस्स विधाता
विधिवेत्ता, इतिहास-वेत्ता

सो दलितानं उद्धारको
नारीनं सम्बलो
मूक-बधिरानं सहायो

धम्मस्स पतिट्ठापको
धम्मट्ठो
धम्माधिकारी,  सीलाचारी

सो भारतस्स निधि, 
विस्स-निधि 
जन- नायको
अनुत्तरो
ते मम नमन 
तेसं वन्दनं

को तस्स जनका ?
भीमा तस्स जनका.
किं तस्स नाम ?
भीमराव तस्स नाम.
को तस्स जनको ?
रामजी सकपाल तस्स जनको.
कस्स उदरी सो निब्बत्तयि ?
भीमा उदरी सो निब्बत्तयि.
ते बुद्धरूपो, ते सुद्धरूपो 
ते बोधिसत्तो

14 अक्टू. दिवसे 
नागपुर दिक्खा भूमियं
ते धम्म-चक्क पवत्तयि.
ते दीपो, ते पदीपो 
ते पूण्णमिय चन्दो
ते  सम-भाव सुरियो
तेसं नमन.
तेसं वन्दनं.

प्र. 1. रामजी सकपालो सेना व्यूहे कस्मिं पदे(कौन-से पद पर) अहोसि(थे)?

उ. रामजी सकपालो सेना व्यूहे.......पदे अहोसि। सुभेदार/हवालदार।

प्र. 2. भीमरावस्स मातुया(माता का) नाम किं(क्या है)?

उ. भीमरावस्स मातुया नाम .........। जीजाबाई/भीमाबाई।

प्र. 3. भिमरावो कस्मिं आयुम्हि(आयु में) विवाह-बन्धनं बन्धि?

उ. भिमरावो .......... वस्सस्स आयुम्हि विवाह-बन्धनं बन्धि। तेरस/चतुद्दस ।

प्र. 4. भीमरावस्स सिक्खं(शिक्षा) कुतो(कहां) अभवि(हुई थी)?

उ. भीमरावस्स न्हातपरियन्त(स्नातक पर्यन्त) सिक्खं........अभवि। महारट्ठे/मज्झ-पदेसे।

प्र. 5. भीमरावस्स उच्च सिक्खा कुतो अधिगता?

उ. कोलम्बिया, लंडन इति लोकविस्सुतेसु विज्जापीठेसु तस्स........ अधिगता। न्हात-परियन्त/उच्चसिक्खा।

प्र. 6. कस्स देसस्स गोलमेज परिसायं बाबासाहेब अम्बेडकरो समागतो?

उ. .......देसस्स गोलमेज परिसायं बाबासाहेब अम्बेडकरो समागतो।ब्रम्ह/आंग्ल।

प्र. 7. किं अमच्च-पदं, नेहरू अमच्च-मण्डले, बाबासाहेबेन, भूसितं?

उ. .......अमच्च पदं, नेहरू अमच्च-मण्डले बाबासाहेबेन भूसितं।विधि/न्याय।

प्र. 8. भारतदेसस्स रज्ज-घटनाकारो को(कौन है)?

उ. भारतदेसस्स रज्ज-घटनाकारो............। बाबासाहेब डाॅ. भीमरावजी अम्बेडकरो/बाबू जगजीवनरामो।

प्र. 9. किं हेतृ बाबासाहेब अम्बेडकरो धम्मचक्कं पवत्तयि?

उ. दलितानं...........विमोचेतुं बाबासाहेब अम्बेडकरो धम्मचक्कं पवत्तयि।अप्फोट्ठब्बाय(अस्पृस्यता से)/चतुवण्णपासम्हा(चतुर्वर्ण-व्यवस्था से)।

प्र. 10. कस्मिं वस्से बाबासाहेब अम्बेडकरो परिनिब्बायि?

उ. ..........वस्से बाबासाहेब अम्बेडकरो परिनिब्बायि।एकूनविंसति सत छहपंचासत्तिमे/अठ्ठारह सत एकनवूतिमे।

प्र. 11. किं कारणे बाबासाहेब अम्बेडकरो सुरियस्स आलोके विय ओभासेति?

उ. भारतस्मिं ............दुक्खं निवारेतुं बाबासाहेब अम्बेडकरो सुरियस्स आलोकं विय ओभासति(प्रकासित होते हैं)। सुद्दानं(सूद्रों को)/नारीनं च सुद्दानं(स्त्राी और सूद्रों को)।

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15. 10. 2020

(For Juniors/Seniors)

नाम पदानि परिचयो

किसी भी तरह की आवाज अथवा उच्चारण को शब्द कहा जा सकता है। किन्तु व्याकरण की दृष्टि से कोई सार्थक शब्द ही ‘शब्द’ कहलाने का अधिकारी है। किसी सार्थक शब्द को ही ‘पद’ कहते हैं। जैसे बुद्ध, सुन्दर, फल आदि। 

पद- 

पालि में जितने शब्द या पद हैं, उन्हें दो भागों में विभक्त किया जा सकता हैं- 1. ऐसे शब्द जिनका लिंग, पुरिस और वचन रूपान्तर होता है। 2. ऐसे जिनका रूपान्तर नहीं होता है। 

नाम- 

जिन शब्दों का रूपान्तर होता है, उनमें से कुछ शब्द ‘नाम’ कहलाते हैं। किसी भी व्यक्ति, स्थान अथवा वस्तु के नाम।  कुछ शब्द किरिया कहलाते हैं। करने, अनुभव करने आदि की सभी किरियाएं हैं। कुछ शब्द विसेसण(विशेषण) कहलाते हैं। किसी भी व्यक्ति, स्थान अथवा वस्तु की विशेषता बतलाने वाले शब्द।

शेष सभी अव्यय हैं। ये सभी लिंगों, सभी पुरिसों, सभी वचनों में एक जैसे ही बने रहते हैं। 

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16. 10. 2020

(For Juniors/Seniors)

विसेसण- 

किसी भी व्यक्ति, स्थान अथवा वस्तु की विशेषता बतलाने वाले शब्द विसेसण(विशेषण) कहलाते हैं। यथा- 

अखिल, अगाध, अटल, अतीत, अप्प(अल्प), उच्च, उन्मत्त, उजु(सीधा), एकच्च(कोई), कटुक, कुटिल, गरु, चारु(सुन्दर), दिब्ब(दिव्य), दुब्बल, धम्मिक, नूतन, पोरान, पेत्तिक, फरुस(कठोर) , बधिर(बहरा), भीरु(डरपोक), मलिन, लहु(हल्का), विचित्त(विचित्रा),  सुक्क(उजला), सकल, हठ(प्रसन्न) आदि। 

नामों के साथ बहुधा विसेसण भी आते हैं। क्योंकि  विसेसणों के लिंग, विभत्ति और वचन विशेष्य के लिंग, विभत्ति और वचन का अनुगमन करते हैं। इसलिए वे विशेष्य के आगे पीछे कहीं भी लग सकते हैं। यथा- 

सुन्दरो बुद्धविहारो। अनुत्तरो धम्मो।

पठमाना बालिका। तरुणो बालको।

मधुरं खीरं। सच्चं वचनं।

लवणो समुद्दो। विसालो रुक्खो

उत्तमो आचारो। कासाय चिवरं।

सीतलं जलं। चपला वाचा

चंचलो मनो। दस्सनीया दिक्खा-भूमि।

ति-रतनं। अरिय सच्चं।

कटुक कारवेलो। उन्मत्त हत्थि।

सन्तो जनो। पेत्तिक धनं

1. यदि विशेष्य का लिंग पुल्लिंग है तो विसेसण का लिंग भी पुल्लिंग होना चाहिए- तरुणो बालको। यदि विशेष्य का लिंग नपुंसकलिंग है तो विसेसण का लिंग भी नपुंसकलिंग होना चाहिए- सीतलं जलं। यदि विशेष्य का लिंग इत्थीलिंग है तो विसेसण का लिंग भी इत्थीलिंग होना चाहिए- चपला वाचा।

2. इसी प्रकार पठमा, दुतिया, ततिया आदि विभत्तियों में भी  विसेसण विशेष्य का अनुगमन करेगा। यथा- पठमा विभत्ति में- तरुणो बालको। दुतिया में तरुणं बालकं। ततिया में तरुणेन बालकेन आदि।

3. जो नियम लिंग और विभत्ति पर लागू होता है, वही वचन  के सम्बन्ध में भी लागू होता है। यथा-

एकवचन         अनेकवचन

पठमा तरुणो बालको तरुणा बालका

दुतिया तरुणं बालकं तरुणे बालके

ततिया तरुणेन बालकेन तरुणेहि बालकेहि, आदि।

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सञ्ञा- कस्सचि पुग्गलस्स(व्यक्ति का), ठानस्स(स्थान का) वा दब्बस्स(वस्तु/पदार्थ का) नाम. यथा-

       बुद्धो, लुम्बिनी, चीवरं. 

सब्बनाम- 

विसेसनं- यो सञ्ञाय विसेसति सो विसेसनं. यथा- 

        भगवा बुद्धो. जातं ठानं. कासाय चीवरं.

किरिया-  करोति इति किरिया.

किरिया कालवसेन अतीत किरिया, पच्चुपन्न किरिया, अनागत किरियाति तिविधा होति.

कालविमुत्त(कालातिपत्ती/सत्तमी), आनणत्ति किरिया, आसिट्ठ किरिया, अनुमति किरिया, परिकप्प(इरादा) किरिया, अरह, सक्क, विधि, निमन्तना'मन्तना आदि किरिया बहु विधो किरिया भेदो ति. 


कत्ता- यो करोति सो कत्ता नाम. सामी हुत्वा करोति.

कम्मं- यं करोति तं कम्मं नाम.


वचनानि- 

एकवचन, अनेकवचनं

एकस्स अत्थस्स एकवचन.

अनेकस्स अत्थस्स अनेकवचनं वा बहूनं वचनं बहुवचनं.

एकवचन- एकस्मिं अत्थे एकवचनं, बहुम्हि अत्थे बहुवचनं.


लिंगानि- 

पालि भासाय सद्दा ति-विधा होन्ति-

पुल्लिंगानि, इत्थीलिंगानि च नपुसंकलिंगानि

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17. 10. 2020

विशेषण चार प्रकार के होते हैं-

1. गुणवाचक विशेषण। यथा- सुन्दरो बालको।

2. संख्या वाचक विशेषण। यथा- एको बालको।

3. कृदन्त विशेषण। यथा- पठमो बालको।

4. तद्धितान्त विशेषण। यथा- अरञ्ञको भिक्खु।

 गुणवाचक विशेषण-

अखिल, अगाध, अनुत्तर, अब्भुत, एकच्च(कोई)

नव, अतीत, पोराण(पुराना), नूतन

अन्ध, अनुरत्त, अलस, उग्ग(उग्र), उन्मत्त

कटुक, कुटिल, काणा, वधिर(बहरा), मूग(गूंगा)

नमो, भगवा, अरहन्त, सम्मा, धम्मिक

कण्ह, सेत(श्वेत), रत्त(रक्त/लाल), पीत, नील 

अप्प(अल्प), खुद्दक, मज्झिम, महन्त, विसाल

सीत, उण्ह, सुक्क, मलिन, गोल, चंचल 

पिय, चारु, दिब्ब, विनित 

उजु सीधा, संत(शांत) सांत लहु(हलका), गरु(भारी)

उच्च, नीच, अधम, दुब्बल, भीरु आदि।

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18. 10. 2020

अधोलिखितानी किरियानि वाक्यानि पयोगा करणीयं

विहरति- विहार करता है.

उपसंकमति- पास जाता है.

अभिवादेति- अभिवादन/प्रणाम करता है.

निसीदति- बैठता है.

सम्मोदति- कुशल-क्षेम पूछता है.

वीतिसारेति- व्यतीत करता है. 

अधिवासेति- स्वीकार करता है.

समादियति-सम्यक प्रकार से ग्रहण करता है. 

वट्टति- उचित होता है. 

संवत्तति- समर्थ होता है. 

पटिपज्जति- लग जाता है. 

पच्चसुणाति- जवाब देता है.

पटिभाति(मं)- मुझे भान होता है. 

अयं गंथो खेमपाळि विय वट्टति.

यह ग्रन्थ शान्ति(क्षेम) की लड़ी के समान लगता है.

असच्चं नरस्स न वट्टति.

भदंते"ति ते भिक्खू भगवतो पच्चस्सोसुं .

असत्य नर को शोभा नहीं देता है.

मया तं पस्सितुं वट्टति.

मेरे द्वारा उसको देखना उचित है.

सो बालको बालुकायं निसीदति.

वह बालक बालु में बैठता है.

उपासिकायो पञ्चसिलानि समादियन्ति.

उपासिकायो पांच शीलो को सम्यक प्रकार से ग्रहण करती हैं.

निब्बानाय संवत्तति.

निब्बान के लिए समर्थ होता है.

सन्दिट्ठिक- इसी जीवन में 

ते तेन सिप्पेन सन्दिट्ठिकं सिप्प फलं जीवन्ति.

वे उस शिल्पकला से इसी जीवन में जीविकोपार्जन करते हैं.





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